Zájem o ojetá auta dlouhodobě stoupá a není se vůbec čemu divit. Nákup ojetého auta může ušetřit spoustu peněz, ale nese také mnohem více rizika než koupě nového vozu. Podívejte se, jak správně postupovat při koupi a jak se nespálit.

Kontrola dokladů vozidla

Podle všech níže uvedených dokladů a identifikátorů nejlépe poznáte, zda skutečně kupujete vůz s parametry uvedenými v technickém průkazu, a zda není vůz odcizený či bouraný.

VIN

VIN je prakticky rodným číslem vozidla. Vždy musí souhlasit s údajem v technickém průkazu vozidla a najdete jej vyražený v motorovém prostoru (nejčastěji na krytu tlumiče, případně přepážce mezi motorem a kabinou řidiče).

VIN pod čelním sklem

Pod čelním sklem mají VIN vyražený spíše novější automobily, nicméně pokud na voze je, nezapomínejte ani na jeho kontrolu.

Rok výroby

Skutečný rok výroby lze v případě pochybností určit z vin kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin atd.

Výrobní číslo motoru

Oba údaje najdete vyražené na bloku motoru. V technickém průkazu vozidla musí být povinně uveden pouze typ motoru, pokud je v něm uvedeno i číslo – zkontrolujte jej. Opět se zaměřte na to, jestli s vyraženými číslicemi někdo nemanipuloval nebo není upravena razná plocha čísla motoru.

Tip: Dlouhodobě nejoblíbenější jsou ojeté vozy Volkswagen, především pro jejich dobrou kvalitu i při vysokém nájezdu. Podívejte se proto na jejich nabídku od prodejce AutoOpat.

Kontrola technického stavu

Na první pohled vypadají všechna ojetá auta pěkně a laik na nich závadu nepozná. je proto lepší si na prohlídku přizvat odborníka, případně se při prvním zkoumání držet alespoň následujících bodů.

Lak a karoserie

Barvu a odstín laku kontrolujte vždy za denního světla a to důkladně a všechny díly karoserie. Prohlédněte okolí světel a hledejte stopy po zastříkání, případně rozdíly v odstínu laku. Porovnejte velikost spár mezi díly, které pokud jsou originální, musí být stejně široké.

Spoje a tmelení

Otevřete motorový a zavazadlový prostor, nebojte se odstranit všechny koberce, plastové kryty i rezervní kolo, abyste co nejlépe viděli na vnitřní spoje karoserie i jejího skeletu. Pokračujte na všech částech vozu. Kontrolujte obě strany zároveň a vzájemně je porovnávejte. Spoje jsou strojové, proto by mělo být vše symetrické.

Interiér

Důkladně kontrolujte opotřebení pedálů, sedaček a čalounění, dveří. Podle těchto částí se dá dobře odhadnout skutečný nájezd vozidla a míra jeho opotřebení.

Pneumatiky

Kontrolujte důkladně obě nápravy vozidla a především míru a pravidelnost sjetí pneumatik. Pokud jsou pneumatiky sjeté nepravidelně a nesouměrně, může být závada ve sbíhavosti kol, či na tlumičích vozidla.

Motor

Motor vozu by měl být čistý a suchý bez prosakování oleje. Prohlédněte sváry a šrouby a pátrejte po poškození, motor zkuste několikrát nastartovat – měl by naskočit hned napoprvé.

Elektřina

Nezapomeňte pečlivě kontrolovat všechny elektrické součásti vozu. Zkuste elektrické ovládání okének a všechna světla včetně směrových a brzdových.

Tip: Pokud plánujete kupovat luxusní ojetý vůz, jistě vás bude zajímat i článek: 7 tipů při nákupu luxusního ojetého vozu

Testovací jízda

Zběžná prohlídka vozu nestačí, vše se nejlépe projeví právě u testovací jízdy, kterou rozhodně vyžadujte. Ať už jako spolujezdec, ale ideálně jako řidič udělejte krátkou vyjížďku při které prověříte následující části vozu.

Motor

Pomalu se rozjíždějte a bedlivě poslouchejte chod motoru. Měl by být plynulý bez jakéhokoliv zaškubání a ztrát výkonu. Několikrát také razantně přidejte plyn a pozorujte chování motoru.

Převodovka

Při řazení myslete na to, že rychlosti musí jít měnit plynule a lehce. Nesmějí se také ozývat žádné “divné” zvuky či rázy, které by značily problém s převodovkou.

Tlumiče

Před samotnou jízdou zkuste auto mírně rozhoupat, vozidlo by se nemělo houpat dále. Stejně jako při prudkém zastavení nesmí dojít ke zhoupnutí a vibrace se nemají přenášet do samotného řízení.

Brzdy

Účinnost brzd ověřte při prudkém brzdění z vyšší rychlosti, pokud se ozvou nezvyklé zvuky nebo dokonce rány či vibrace, můžete očekávat budoucí investici do výměny brzd. Také při brzdění otestujte, zda auto “drží stopu”.

Tip: U starších vozů s vyšší spotřebou je možné kompenzovat tento rozdíl přestavbou na LPG Podívejte se proto na nové systémy přestaveb.

Komerční sdělení