Hlavní důvod, proč řidiči předělávají své vozy na LPG je levnější a ekologičtější jízda, než je tomu u benzínu a nafty. Jízdou na LPG můžete také v dnešní době ušetřit velký finanční obnos. V tomto článku se dozvíte, jak finančně vyjde přestavba vozu na LPG, zda je přestavba opravdu výhodná, kolik stojí nyní plyn a jaké jsou podmínky přestavby vozu.

Přestavba auta na LPG

Co to je LPG?

LPG (z angličtiny Liquified Petroleum Gas) je zkapalněný ropný plyn a dnes je také jedním z alternativních paliv, které se dostává na vzestup především kvůli velkému omezování dieselových motorů. Co se týká emisí CO2, auta na LPG produkují nižší množství těchto emisí než vozidla s benzinovým pohonem. Jízdou na LPG navíc nevznikají tuhé emise ve formě sazí, prachu, kouře či olovnatých sloučenin.

Některé typy vozů se na trh dostávají s již zabudovaným pohonem na LPG. Ovšem v současné době jezdí v České republice asi 200 tisíc aut na LPG, z nichž tři čtvrtiny byly na plynový pohon přestavěny dodatečně.

Vyplatí se přestavba na LPG?

Aktuálně na čerpacích stanicích natankujete litr LPG za 16–19 korun, ovšem je nutno dodat, že spotřeba vozu po přestavbě na LPG je zhruba o 10–20 % vyšší než spotřeba původního benzinového motoru. Při současných cenách benzinu okolo 40,0 Kč vás ovšem spotřeba na lpg na 100 km vyjde na menší polovinu ceny benzínu. Po přestavbě na LPG dochází ke snížení výkonu motoru o 5–10 %, což ve ve většině případů pro běžného řidiče je to zanedbatelný rozdíl.

Výhodnost tankování plynu by měla přetrvat i do budoucna. Největší rozdíl v cenách oproti benzinu a dieselu je tvořen v obrovském rozdílu ve výši spotřební daně. U LPG tato daň činí pouhých 2,15 Kč/l, kdežto na jeden litr benzinu činí spotřební daň 12,84 Kč a u dieselu aktuálně snížená sazba 8,45 Kč.

Pro vozidla s LPG bohužel neplatí úleva při nákupu dálniční známky a musíte tak uhradit běžnou cenu.

Montáž motorů na LPG

V minulosti se LPG přestavba dělala především na víceválcových motorech, u kterých se tak výrazně snížila spotřeba. Dnes v době čtyřválců a tříválců jsou šestiválce omezeným zbožím a masivně se začalo využívat přímé vstřikování paliva do válců, což není pro využití LPG ideální. Ovšem i s tím si dokážou výrobci těchto systémů poradit a výraznou překážkou tak nejsou. Může se to ale nepříjemně projevit na ceně přestavby na LPG.

Motory s nepřímým vstřikováním paliva

Centrální směšovač, kterým je buď karburátor, nebo centrální vstřikování benzínu, je nejjednodušší systém vstřikování paliva. V tomto případě je využívána destička s otvory, kterou proudí LPG přímo do sání motoru. Množství vstřikovaného plynu řídí krokový elektromotor a řídící jednotka vstřikování. Tento typ vstřikování se již dnes moc nepoužívá.

Aktuálně se využívá systém sekvenčního vstřikování LPG, který je kompatibilní s například motory typ MPI. Každý válec má tak svůj vlastní vstřikovač ústící do sání. Do sacího potrubí se vyvrtá otvor a do něj se našroubuje nátrubek se solenoidovým vstřikovačem. Plyn je vstřikován v plynném skupenství.

Motory s nepřímým vstřikováním paliva

Motory s přímým vstřikováním paliva

Motory s přímým vstřikováním paliva jsou například FSI, GDI a podobně. Ovšem LPG přestavba je na nich nejsložitější. Při přestavbě se to řeší dvěma způsoby. Tou první je vstřikování paliva přímo do sání stejně jako u sekvenčního systému. V tom případě jsou použity vstřikovače a poměr původního paliva a LPG, kterého ve většině případů bývá až 90%. Druhou možností je vstřikování LPG v kapalném skupenství. K tomu se využívají benzínové vstřikovače. Tím je docíleno chlazení vstřiků a není tak třeba využívat vstřikování benzínu.

Tlaková nádrž na LPG

Nejčastěji se rezervní nádrže na LPG zpravidla umísťují místo rezervní pneumatiky. Rezervní nádrž stojí zhruba 7 500 Kč a její objem se pohybuje mezi 30 až 59 litry. V těchto případech musíte vaše rezervní kolo umístit do kufru vozu nebo na jiné náhradní místo.  Podle stanoviska Ministerstva dopravy ČR je životnost takové tlakové nádrže 10 let od data výroby. Po jejím dosloužení se tato nádrž musí vyměnit za nový kousek. Také je potřeba počítat s tím, že jednou ročně či každých 10 000 kilometrů je nutná revize LPG.

LPG je oproti klasickému palivu suché a dokáže snížit náklady na cestování. Myslete ale i na to, že může dojít k rychlejšímu opotřebení motoru. Konkrétně je to například opotřebení ventilových sedel, které se postupně zaklepávají do hlavy. Z toho důvodu provoz na LPG vyžaduje častější kontrolu ventilové vůle než při klasickém použití benzínu jako paliva.

Návratnost investice přestavby na LPG

Přestavba na LPG se vyplatí přesně tehdy, kdy najedete tolik tisíc kilometrů, kolik tisíc vás stála. Je to jednoduchá základní poučka, se kterou můžete počítat. Jestliže vaše investice do předělání auta na LPG bude 30 000 Kč, poté stačí najet 30 000 km a částka se vám vrátí zpět.

Nejlepší auto na LPG může být pro každého jiné, podíváme se na pár konkrétních případů. Přibližná cena za ujetý kilometr například u Škody Octavia s pohonem na benzin nebo diesel a po přestavbě na LPG v ceně 30 tisíc korun se liší přibližně o polovinu. U těchto úsporných motorů se předělání auta na LPG vyplatí pouze tehdy, pokud máte vysoký roční nájezd. Pokud budete při výpočtu vycházet z tabulkové kombinované spotřeby a jejího zvýšení po přestavbě na LPG v průměru o 15%, tak návratnost investice proběhne po nájezdu přibližně 40 000 km.

Pokud srovnáme auto, které je s pohonem na LPG vyrobeno již továrně – například auto Fiat Punto uvádí tabulkovou spotřebou paliva 5,7 l/100 km (benzinovým  motorem), u LPG pak 7,0 l/100 km. Rozdíl v kupní ceně obou modelů je 25 000 Kč, což znamená, že při pořízení tohoto vozu se vám investice vrátí při nájezdu již 28 800 km.

Přestavba na LPG

Výhody a nevýhody aut na LPG

Může to vypadat, že přestavba na LPG velice sníží vaše náklady na dopravu a má samé výhody. Existují ale slabší stránky vozů na tento pohon. Říká se, že údržba plynových aut je náročnější a nákladnější než těch s benzínovým nebo dieselovým motorem. Auto na LPG popravdě musí každý rok projít povinnou revizí, která stojí 300–500 Kč a pravidelně je také potřeba měnit filtr plynné fáze. Životnost nádrže na LPG je stanovena na 10 let a její výměna vás bude stát 5–8 tisíc korun. Co se týká opotřebování motoru byste však naopak měli ušetřit, jelikož LPG motory mají delší životnost, protože se tolik nezanáší.

Servis vozidel na LPG

Servis vozidel na LPG probíhá většinou ve speciálních servisech, kde vám již plyn do auta montovali. Jednou ročně je pro řidiče povinná revize systému, kontrola filtru plynné fáze a celková kontrola systému je její součástí.

Pravidelná servisní prohlídka by poté měla probíhat po každých 20 000 km. Při této prohlídce se doporučuje vyměnit filtr plynné fáze, a pokud je potřeba, tak provést kontrolu a seřízení tlaku plynu a kontrolu kalibrace. Po 60 000 km je by se měla provést rozsáhlejší kontrola systému.

 

Komerční sdělení