O městském Volkswagen Up! jsme již několikrát psali, ale tentokrát jsme se rozhodli ho vyzkoušet v terénu na vlastní pěst! Ano, v terénu, byli jsme zvědaví, co dokáže mimo svou komfortní zónu, tedy mimo město, pro které se narodilo.
Pro ty, kteří tolik nesledují automobilový průmysl, VW Up! je malý městský vůz a zároveň je jedním z koncernových trojčat tohoto typu vozu. Mezi jeho bratříčky patří vozy Škoda Citigo a SEAT Mii, které jsou na první pohled téměř identické.
Pro mě osobně se jednalo o první živý kontakt s tímto vozem. Prvním překvapením po usednutí byla vnitřní prostornost vozu, kterou opravdu nečekáte, když vidíte auto z venku. A to má Up! na délku 3,5 metru, široký je 1,6 metru a vysoký je necelých 1,5 metru. Překvapila například i integrovaná opěrka hlavy, která dodává autu sportovnější nádech. Pohodlnost a prostornost se týká samozřejmě předních sedaček, na zadních stejný komfort logicky ani očekávat nelze.
Po krátkém seznámení s vozem jsme se ve třech vydali na letní roadtrip mimo město. Zavazadlový prostor má objem 251 litrů – bylo teplo, ale tolik litrů tekutin jsme s sebou neměli, takže se nám tam pohodlně vešla i jiná zavazadla.
Od první chvíle jsem se nemohl dočkat, až vyzkouším systém nouzového brzdění City Safety, který snímá a vyhodnocuje dění před vozidlem a v případě nevyhnutelné kolize sám zabrzdí auto. S testováním jsme si opravdu vyhráli a funguje to parádně.
Dalším příjemným překvapením bylo kvalitní odhlučnění motoru a především nízká spotřeba, což je jedna z nejpodstatnějších vlastností, zvlášť u Upu. Auto jsme vůbec nešetřili a dostali se i tak na průměrnou spotřebu kolem 5 litrů na sto kilometrů. Naopak mezi menší nedostatky řadíme například absenci jakéhokoli osvětlení v kufru, což dnes bereme jako automatické.
Máme za sebou několik desítek kilometrů cesty v různorodém terénu, včetně lesních cest, hlubokých výmolů a prudkých serpentin a můžeme s klidem říct, že Up! není jen velký nákupní vozík do města, ale naopak má slušný tah i mimo město a při plném naložení. Zároveň musíme přiznat, že testovaná verze měla nejvyšší dostupný výkon, tedy 55 kW, což při své hmotnosti kolem 900 kg dělá divy.