PRŮBĚZNÉ AKTUALIZACE DOLE V ČLÁNKU
Během minulého týdne jste pravděpodobně všichni zaslechli o velkém skandálu Volkswagenu. Jak název kauzy, Dieselgate, napovídá, jedná se o skandál podvodu s emisemi, který se týká dieslových motorů. Stručně popíšeme, o co se jedná.
Jak vše začalo?
Minulý týden oznámila americká agentura pro ochranu životního prostředí, že v některých vozech skupiny Volkwagen našla skrytou softwarovou funkci na snížení emisí při jejich kontrole. V běžném provozu se ukázalo, že některé vozy vypouštěly až 35x více emisí NOX než při běžných emisních testech v laboratoři.
Takovéto testy ale probíhaly už delší dobu. Původně byl Volkswagen jen upozorňován, že výrazně přesahují emisní normu a byli vyzvání k nápravě a ke společným jednáním. Před týdnem se ale sám Volkswagen dobrovolně přiznal, že do vozů nainstaloval speciální algoritmus na falešné snížení emisí při jejich kontrole. To pochopitelně odstartovalo velký skandál, který se okamžitě mediálně rozšířil po celém světě.
Co následovalo?
Po přiznání VW došlo rychle k propadu hodnoty akcií na burze, což během pár dní snížilo hodnotu Volkswagenu o cca 675 miliard korun.
Dále automobilka přiznala, že se celkem jedná o 11 000 000 aut, kterých se tato kauza může týkat. Jedná se o vozy s turbodiesely z řady EA189, konkrétně 1.6 TDI a 2.0 TDI, které splňují normu Euro 5.
Dosavadní ředitel celé skupin VW Group, Martin Winterkorn, slíbil rychlou nápravu a uvolnění cca 176 miliard korun na vyřešení tohoto problému. Pokuta však hrozí mnohem vyšší, mluví se i o astronomické částce převyšující 430 miliard korun.
Následně se však Martin Winterkorn rozhodl odstoupit z pozice generálního ředitele. V posledních dnech ho vystřídal Matthias Müller, který dále povede i značku Porsche.
Na automobilku bylo podáno trestné oznámení již v několika zemích.
4. 10.: Skaldál může ohrozit existenci Volkswagenu, řekl budoucí předseda dozorční rady koncernu Hans Dieter Pötsch.
6. 10.: V EU jezdí 8 000 000 aut koncernu Volkswagen, kterých se tato kauza týká.
11. 10.: Volkswagen kvůli skandálu spadne letos do ztráty.
17. 10.: V automobilce se bude pravděpodobně propouštět a zkracovat úvazky zaměstnanců.
18. 10.: VW používal hned několik podvodných softwarů na identifikaci a ovlivnění testu emisí.
22. 10.: Kauza se týká možná i starších motorů EA 288, ne pouze EA 189.
23. 10.: Volkswagen vyvrací, že se Dieselgate týká i starších motorů EA 288.
31. 10.: Zaměstnanci, kteří promluví o kauze s emisemi, by měli dostat amnestii. Vysokých pozic se to pravděpodobně týkat nebude.
Týká se to i českých řidičů?
Ano, vozy s těmito parametry se prodávali i v Česku, ale nemělo by se to majitelů nijak zásadně dotknout. Vše je ještě moc čerstvé, ale pravděpodobně dojde ke svolání dotčených vozů a následně dojde k přehrání řídící jednotky motoru. Předpokládá se, že nedojde k žádným jiným změnám na voze, ale určitě spekulace o zvýšení spotřeby a snížení výkonu se již objevily.